-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15036 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا در زمان پيامبر (9) داشتن همسران متعدد، كار شايستهاي بود؟ آيا ما اكنون ميتوانيم پيامبر (9) را در اين زمينه الگو قرار دهيم؟



ازدواج پيامبر (9) با زنان مختلف و متعدد براي حل يك سلسله مشكلات اجتماعي و سياسي در زندگي او بوده است. هنگامي كه پيامبر (9) نداي اسلام را بلند كرد، تك و تنها بود و تا مدتها جز عدة محدود و كسي به او ايمان نياوردند. و چون ايشان بر ضد تمام معتقدات خرافي عصر خود قيام كرد، طبيعي است كه همه اقوام و قبايل آن محيط بر ضد او بسيج شوند. حال بايد از تمام وسايل براي شكستن اين اتحاد نامقدس دشمنان استفاده كند كه يكي از آنها ايجاد رابطه خويشاوندي از طريق ازدواج با قبايل مختلف بود، زيرا محكمترين رابطه در ميان عرب جاهلي رابطه خويشاوندي محسوب ميشود به طوري كه داماد قبيله را همواره از خود ميدانستند و دفاع از او را لازم و تنها گذاشتن او را گناه ميشمردند. قرائن نشان ميدهد كه ازدواجهاي پيامبر (9) لااقل در بسياري از موارد جنبه سياسي داشته است. بعضي ازدواجها براي كاستن از عداوت يا طرح دوستي و جلب محبت اشخاص و يا اقوام متعصب و لجوج بوده است، روشن است كسي كه در سن 25 سالگي و در عنفوان جواني با زن بيوة چهل سالهاي ازدواج ميكند و تا 53 سالگي تنها به همين يك زن بيوه قناعت ميكند و به اين ترتيب دوران جواني خود را پشت سر گذارده و به سن ميان سالي ميرسد و بعد به ازدواجهاي متعدد دست ميزند، حتماً دليل و فلسفهاي دارد و يا هيچ حسابي نميتوان آن را به انگيزههاي جنسي پيوند داد.

پيامبر (9) با زنان متعددي ازدواج كرد و جز مراسم عقد انجام نشد و هرگز آميزشي با آنها نكرد، حتي در مواردي تنها به خواستگاري بعضي از زنان قبايل قناعت كرد. و آنها به همين قدر خوشحال بودند و مباهات ميكردند و به اين ترتيب رابطه و پيوند اجتماعي آنها با پيامبر (9) محكمتر و در دفاع از او مصممتر ميشدند. از سوي ديگر با اينكه پيامبر (9) مسلماً مرد عقيمي نبود ولي فرزندان كمي از او به يادگار ماند. در حاليكه اگر اين ازدواجها به خاطر جاذبة جنسي بود، بايد فرزندان بسياري از او به يادگار مانده باشد. و اما اينكه آيا ميتوان پيامبر (9) را الگو قرار داد يا خير، بايد به عرض برسانيم; اصل الگو بودن، دستور قرآن است «لكم في رسول الله اسوة حسنة» ولي در اين جا دو نكته لازم است به يادآوري و تذكر است; اولاً: تعدد زن تا 9 مورد از خصائص رسولالله (9)است. يعني شخص ديگري حق ندارد بيش از 4 زن دائم داشته باشد.

ثانياً: ميتوان در مسئله تعدد زوجات ايشان را الگو قرار دارد منتهي با مراعات جوانب امر، يعني اگر در تعدد ازدواج ايشان را الگو قرار دادند بايد در مراعات عدالت بين زوجات نيز، ايشان را الگوي خود قرار دهند پس با اين توضيحات اگر مردي زمينة اقتصادي و ادارة چند زن و چند فرزند داشته باشد، چه مانعي دارد كه اقدام به اين كار نمايد؟ ولي به صورت كلي و يك قاعدة عمومي نميتوان گفت براي همة مردان بدون ملاحظة شرايط واقعي زندگي اقدام به تعدد زوجات يك امر مطلوب خواهد بود.











مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.